nyöritys
Ajatuksia 2014 vuodelta:
Jostain kumman syystä kaveripiiriini kuuluu monia jotka, mielellään kesän kuumina päivinä ,pukeutuvat mustiin nahka-asuihin. Kyseessä ei kuitenkaan ole SM tyyppinen elämäntapa vaan suojautuminen mahdolliselta maakosketukselta kolarin yhteydessä. Osana asusteeseen kuuluu usein nahkaliivi. Liivit on koristeltu kantajan maun mukaan. Kerhomerkkejä, pinssejä jne. Jotkut haluavat liiviinsä myös nahkanyöritystä (Engl. Lacing) . Suomessa nyörittäjiä on vähän, jo pelkästään sen tekemisen hitauden takia. Nahkanauhaa pitää punomalla punoa reiästä reikään eikä oikotietä ole. Nyörittäminen on käsityötä. Myös tarvikkeiden saanti kotimaan markkinoilta on vaikeaa. Itsekkin tilaan lacing-neulat rajojen takaa.
Nyöritystä voidaan tehdä lähes kaikkeen nahkaiseen mitä mieleen tulee. Esimerkiksi vanhat, jo kuluneet MP sivulaukut saavat aivan uutta ilmettä nyöristä. Monetkaan laukkujen valmistajat eivät puno reunoja juuri työn hitauden vuoksi. Tehtaat eivät voi ei voi lisätä nyörin tuomaa lisäarvokkuutta hintaan. Laukkujen myyntihinta nousisi liian korkeaksi.
MOTORISTILLE
Taidetta satuloissa
Näyttelypyöriin on laitettava pyörön tyyliin sopiva satula. satuloiden nyöritys antaa satulalle viimeistellyn tai jopa taiteellisen viimeisen silauksen. Nyöritystapoja on montaa erilaista valittavana.
kaunista ja käytännöllistä
Moottoripyörien kahvojen päällystäminen kokonaan nyörittämällä tai erillisillä nahkapaloilla on meidän olosuhteissamme oivallinen keksintö. Ote paranee, kun kuskilla on hanskat kädessä. Kahvat eivä huou niin paljon kylmää käsille. Ovathan ne hiton hyvän näköiset samalla - niihin saa kyllä hapsujakin 😉